ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Αρσένη καλημέρα. Το οικονομικό πρόβλημα είναι εμφανές και με την απόφαση της κυβέρνησης να επιτρέψει την έκδοση εταιρικών ομολόγων και με τις αυξήσεις δαπανών 20% που ζητούν τα περισσότερα υπουργεία και με την ακρίβεια που δεν τιθασσεύεται, αλλά προτιμώ να ξεκινήσω με το θέμα των ημερών, επειδή είναι φρέσκια η εκλογή Σρέντερ και σχετίζεται με την απόφαση των Αμερικανών να επέμβουν στο Ιράκ, γιατί οι Γερμανοί υπερψήφισαν εκείνον που είχαν πρόθεση να καταψηφίσουν επειδή τάχθηκε υπέρ της συντονισμένης και ειρηνικής επέμβασης στο Ιράκ. Και το λέω επειδή πολλοί ταυτίζουν την οποιαδήποτε έκφραση με αντιαμερικανισμό. Δεν είναι αντιαμερικανισμός, είναι στη συγκεκριμένη πολεμική πολιτική των Αμερικανών με άλλοθι την τρομοκρατία, ο Σρέντερ ύψωσε τον τόνο της φωνής του, μπορεί προεκλογικά, δεν έχει σημασία, θα το δούμε τι θα κάνει τώρα. Αυτό το γεγονός πιστεύετε ότι ενισχύει σημαντικά και σε βαθμό καθοριστικό την αντίδραση που υπάρχει διεθνώς, των περισσοτέρων λαών, εναντίων ενός πολέμου που δεν θα προέρχεται ως ποινή του ΟΗΕ αν θεωρηθεί από όλους αναγκαίο. Πιστεύετε ότι μπορεί να δημιουργήσει δυναμική τέτοια που να αποτρέψει την επέμβαση έτσι όπως τη θέλει ο Μπους;

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Είναι μια σημαντική φωνή που χωρίς καμία αμφιβολία έχει αναθαρρύνει, τις δυνάμεις, και στην Ευρώπη αλλά και μέσα στην Αμερική, που είναι αντίθετες στην πολιτική Μπους. Από την άλλη μεριά όμως δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο Σρέντερ θα αναγκαστεί να βρει ένα τρόπο εξομάλυνσης των σχέσεών του με τις ΗΠΑ γιατί μέσα στην Ευρώπη δεν θα μπορέσει να δημιουργήσει ένα δυνατό μέτωπο. Αυτή τη στιγμή η Αγγλία, η Γαλλία και η Ιταλία δεν είναι μαζί του για να δημιουργηθεί ένα ευρωπαϊκό μέτωπο να συγκρατήσει τον Μπους στο εγχείρημα που έχει άλλωστε αποφασίσει. Έτσι λοιπόν δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος ότι η Γερμανία θα μπορέσει να δημιουργήσει μια σταθερή πηγή αντίστασης στα σχέδια του Μπους. Δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε ότι θα βρει έναν τρόπο να εξομαλύνει τις σχέσεις.

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Ο Σρέντερ είναι ανάμεσα σε δύο δυνάμεις. Από τη μια μεριά υπάρχει η γερμανική κοινή γνώμη, εγώ νομίζω ότι υπάρχει και η κοινή γνώμη της Ευρώπης που είναι αντίθετη σε μια επέμβαση στο Ιράκ και, όσο περνάει ο καιρός γίνεται κατανοητό στον πολίτη του κόσμου, και οπωσδήποτε στον πολίτη της Ευρώπης, ότι το όλο θέμα έχει να κάνει περισσότερο με το πετρέλαιο στην περιοχή και, αν γίνει στρατιωτική επέμβαση στο Ιράκ, αυτή που θα πληρώσει τα σπασμένα όμως θα είναι η Ευρώπη. Έπεται λοιπόν ότι θα υπάρχει ένα κλίμα στην Ευρώπη που δεν είναι, όπως είπατε, αντιαμερικανικό είναι αντίθετο σε αυτού του είδους την προσέγγιση. Τώρα εμείς νομίζω ότι μας πέφτει και κάποιος ρόλος στην Ελλάδα γιατί, καλώς ή κακώς, φαίνεται ότι αυτά τα πράγματα θα διεξαχθούν όταν η Ελλάδα θα έχει την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και νομίζω ότι θα πρέπει να συνταχθούμε μαζί με τις άλλες δυνάμεις της Ευρώπης για να πιέσουμε, δεν θα έλεγα να πείσουμε, την Αμερική να αναθεωρήσει την πολιτική της απέναντι στο Ιράκ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Την διατύπωσα την ερώτηση στην αρχή, να μην την επαναλαμβάνω. Εκείνο που είναι ενδεικτικό της αγωνίας της κυβέρνησης για την κατάσταση, που φυσικά θα επιδεινωθεί αν υπάρξει πόλεμος, είναι το ότι πάει να επιτρέψει την έκδοση εταιρικών ομολόγων – και μάλιστα με αποφάσεις των διοικητικών συμβουλίων – για να αναθερμάνει την αγορά, δεδομένου ότι το χρηματιστήριο δεν προσφέρει κεφάλαια στις επιχειρήσεις.

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Αυτό είναι ενδεικτικό μιας ιδιόμορφης οικονομικής κατάστασης που περνάμε τώρα. Να αρχίσουμε πρώτα απ΄ όλα από τα δημοσιονομικά, νομίζω ότι έχουμε μια δυσκολία να κλείσουμε τον προϋπολογισμό για το 2003, τα έσοδα δεν μπορούν να τρέξουν με γοργότερους ρυθμούς από ότι τα έχουν υπολογίσει, αλλά υπάρχουν τεράστιες πιέσεις από τα υπουργεία για δαπάνες που δεν είχαν πραγματοποιηθεί τα προηγούμενα έτη και ζητούν την πραγματοποίησή τους. Θα έχει μια δυσκολία λοιπόν το Υπουργείο Οικονομικών να κλείσει τον προϋπολογισμό, δεν έχει όμως πολλά περιθώρια κίνησης, γιατί υπάρχει το σύμφωνο σταθερότητας που τον αναγκάζει να κλείσει τον προϋπολογισμό με ένα, έστω και θεωρητικό, πλεόνασμα και τα κριτήρια μέτρησης τα οποία έχουν βάλει οι Βρυξέλλες είναι πιο αυστηρά

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όσο αφορά τη δημιουργική λογιστική λέτε

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Ακριβώς. Αλλά νομίζω ότι θα κλείσει ο προϋπολογισμός έτσι ή αλλιώς. Αυτό που πρέπει να υπολογίσουμε είναι ποιο είναι το πραγματικό κόστος της μη πραγματοποίησης κάποιων δαπανών που χρειάζονται για την οικονομία, είτε στο χώρο της παιδείας, της υγείας, της δημόσιας διοίκησης και αλλού. Αλλά αυτό θα πρέπει να συζητηθεί αργότερα. Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι το γεγονός ότι δεν έχουμε ακόμα δείξει ότι μπορούμε να τιθασεύσουμε τον πληθωρισμό. Ο πληθωρισμός τρέχει στην Ελλάδα με διπλάσιο ρυθμό απ΄ ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη και αυτό οφείλεται κυρίως σε μια ατελή οργάνωση των αγορών. Είχαμε κάπως επαναπαυθεί στην ιδέα ότι ο λεγόμενος ελεύθερος ανταγωνισμός θα κρατήσει τις τιμές κάτω. Αυτό δεν γίνεται, οι αγορές είναι ατελείς, υπάρχει μια ολιγοπωλιακή κατάσταση σε πολλές αγορές και οι τιμές ανεβαίνουν αδικαιολόγητα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν υπάρχουν και συνθήκες γνήσιου ανταγωνισμού, κύριε Αρσένη. Εδώ υπάρχουν καρτέλ, υπάρχουν μεσάζοντες και έμποροι που ρυθμίζουν τις ποσότητες στην αγορά, υπάρχει όλο αυτό το σύστημα που λειτουργεί κάτω από τη σκιά του κράτους. Και το κράτος διδάσκει και πληθωρισμό με τις αυξήσεις στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ χωρίς λόγο.

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Από καιρό θα έπρεπε να είχαμε εξοπλισθεί με όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να καταπολεμήσουμε αυτές τις ολιγοπωλιακές καταστάσεις. Δεν μπορεί να υπάρχει μια καθετοποίηση ας πούμε και το χονδρικό εμπόριο και οι εισαγωγείς να είναι ταυτόσημοι. Αυτό δημιουργεί μια καθετοποίηση και προϊόντα και στις περιπτώσεις όπου που πωλούνται στην Ευρώπη φθηνά και στην Ελλάδα είναι ακριβά, δεν μπορεί η αγορά να εξισορροπηθεί με μία εισαγωγή αυτών των προϊόντων. Αυτά θα έπρεπε να τα είχε δει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Κινούμεθα λίγο αργά προς αυτή την κατεύθυνση. Τώρα το άλλο που αναφέρατε, νομίζω ότι πράγματι οι αυξήσεις των τιμών των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα δεν θα έπρεπε να έχουν γίνει σε μια στιγμή που την κρίνω ακατάλληλη. Θα έπρεπε να έχουν μετατεθεί για αργότερα. Γιατί όταν ο δημόσιος τομέας σηματοδοτεί μια πορεία για αύξηση των τιμών, δηλαδή για πληθωρισμό, δημιουργούνται πληθωριστικές πιέσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άμεσο μέτρο βλέπετε για αναθέρμανση της οικονομίας;

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Αναθέρμανση της οικονομίας υπάρχει γιατί τα έργα που εκτελούνται δημιουργούν θέσεις απασχόλησης και έναν τζίρο στην αγορά. Δεν ξέρω αν αυτό αρκεί ή όχι, πιστεύω ότι η απασχόληση δεν θα μπορέσει να αυξηθεί περισσότερο. Αυτό που εγώ επισημαίνω είναι ότι το να κατασκευάζεις στάδια και κωπηλατοδρόμιο, δεν σημαίνει ότι θα έχεις ανταγωνιστικότητα μετά το 2005, για να κάνεις τις εξαγωγές ή την παραγωγή προϊόντων για να ικανοποιήσεις υψηλή ζήτηση. Γίνεται δηλαδή μια ανάπτυξη που είναι στρεβλή, γιατί γίνεται σε μη εμπορεύσιμα αγαθά, σε υποδομές, που δεν μπορείς ούτε να τις καταναλώσεις ούτε να τις εξαγαγάγεις. Θα ήθελα αυτό το 4% που προβλέπεται για τον επόμενο χρόνο να αποτελείται όχι μόνο από δημόσια έργα αλλά από πραγματική αύξηση της βιομηχανικής μας παραγωγής που πηγαίνει πίσω, από αναδιάρθρωση της αγροτικής μας οικονομίας, και βελτίωση των υπηρεσιών στον τουρισμό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν αυτό δεν γίνει μέχρι το 2005;

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Προβλέπω ότι θα έχουμε μια μεγάλη κρίση μετά. Αυτό το έχω πει εδώ και δύο χρόνια τώρα και νομίζω ότι, εφ΄ όσον όλοι το βλέπουμε, πρέπει να κάνουμε κάτι τώρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστώ πολύ κύριε Αρσένη.

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Ευχαριστώ κι εγώ. Καλημέρα σας.

Print this pageEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn