Ε.- Ο χειρισμός της κρίσης των πυρκαγιών, τόσο από την κυβέρνηση όσο και από το ΠΑΣΟΚ, θα επηρεάσει την τελική κρίση σημαντικού αριθμού ψηφοφόρων στις εκλογές;

Α.-Αυτό που κατέδειξε ο χειρισμός του προβλήματος, ήταν η αποδιοργάνωση της κυβέρνησης και του διοικητικού μηχανισμού με την παντελή έλλειψη συντονισμού και σχεδίου διαχείρισης της κρίσης. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι εάν είχαν ληφθεί εγκαίρως, πριν από το καλοκαίρι προληπτικά μέτρα και ενοικίαση κατάλληλου εξοπλισμού και μέσων, εάν υπήρχε στοιχειώδης συντονισμός στην αντιμετώπιση του προβλήματος οι απώλειες δεν θα είχαν την έκταση που πήραν. Το γεγονός αυτό, σίγουρα θα επηρεάσει όχι μόνον τους ψηφοφόρους στις πληγείσες περιοχές, αλλά και τους ψηφοφόρους όλης της επικράτειας, γιατί όλοι αποδέχονται ότι υπάρχουν σοβαρότατες υπηρεσιακές και πολιτικές ευθύνες για τον ανεπαρκή και αναποτελεσματικό χειρισμό της κρίσης.

Ε.-Οι ζημιές στις περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές είναι, κατά την εκτίμησή σας, ικανές να επηρεάσουν την ανάπτυξη στο σύνολο της χώρας;

Α.-Οι Νομοί της Ηλείας, της Αρκαδίας, της Λακωνίας, της Μεσσηνίας και της Εύβοιας αντιπροσωπεύουν το4,54% του ετήσιου ΑΕΠ της χώρας.Οι πυρκαγιάς δεν κατέστρεψαν μόνο τη φετινή παραγωγή στις πληγείσες περιοχές αλλά αποδεκάτισαν το φυτικό και ζωικό κεφάλαιο που υπήρχε σ” αυτές, καθώς και ένα μεγάλο αριθμό υποδομών και παραγωγικών εγκαταστάσεων. Το γεγονός αυτό έχει ως συνέπεια να είναι τεράστιο το μέγεθος της καταστροφής και οι επιπτώσεις να μην αφορούν μόνο το 2007.Η αναγκαία μεταφορά χρηματικών πόρων του Κρατικού Προϋπολογισμού από άλλους τομείς σε προγράμματα αντιμετώπισης των εκτάκτων αναγκών που δημιουργήθηκαν στους Νομούς αυτούς και αλλού θα επηρεάσει δυσμενώς την ανάπτυξη όλης της χώρας. Εκτιμάται ότι αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης θα είναι ο περιορισμός του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ, τουλάχιστον για μία μονάδα, για φέτος. Η υστέρηση αυτή του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ θα ενισχυθεί και από τις αρνητικές επιδόσεις που καταγράφηκαν κατά το β΄ τρίμηνο του 2007, κυρίως λόγω της μείωσης του ρυθμού μεταβολής των ιδιωτικών επενδύσεων. Πρέπει να ξέρετε ότι η εξέλιξη αυτή θα επηρεάσει αρνητικά και το λόγο του δημόσιου ελλείμματος ή του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ.

Ε.-Τα 3,5 χρόνια της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας οι μεταρρυθμίσεις στην οικονομία καθυστέρησαν να γίνουν ή έγιναν προς λάθος κατεύθυνση;

Α.- Φοβάμαι ότι οι ρυθμίσεις και οι αλλαγές που επεχείρησε η Κυβέρνηση τα τελευταία τριάμισυ χρόνια δεν μπορούν να αποκληθούν «μεταρρυθμίσεις». Δεν υπήρξαν μεταρρυθμίσεις τα τελευταία τριάμισυ χρόνια. Οι αλλαγές π.χ. που έγιναν στο χώρο της Παιδείας για τη δια βίου εκπαίδευση, για την αξιολόγηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τον περίφημο νόμο-πλαίσιο είναι μέχρι σήμερα ανενεργοί και πιστεύω ότι δεν θα ενεργοποιηθούν. Άρα, έχουμε αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο χαρτί και όχι στην πράξη. Δεν μπορούμε επίσης να αποκαλέσουμε μεταρρυθμίσεις τη σειρά των αποκρατικοποιήσεων, δηλαδή της ρευστοποίησης της δημόσιας περιουσίας, για να καλυφθούν τρέχουσες ανάγκες του δημόσιου τομέα. Αλλαγές που έγιναν στο χώρο στο φορολογικό σύστημα μπορεί να βοήθησαν τις επιχειρήσεις κάποιου μεγέθους όμως οι ρυθμίσεις αυτές έχουν αδικήσει και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και ιδιάιτερα τους μισθωτούς και τους καταναλωτές, κυρίως με την αύξηση του ΦΠΑ.

Ε.-Ποια θα πρέπει να είναι η πρώτη νομοθετική πράξη της νέας κυβέρνησης;

Α.- Σαφώς η προτεραιότητα θα είναι η ίδρυση Υπουργείου Περιβάλλοντος και Χωροταξίας.

Ε.-Για να αντιμετωπιστούν τα μεγάλα προβλήματα του ασφαλιστικού θα πρέπει να ληφθούν επώδυνα για τους πολίτες μέτρα. Ποια είναι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ και με ποιο τρόπο θα καταφέρει να πείσει για την ανάγκη παρεμβάσεων στο σύστημα;

Α.- Το ΠΑΣΟΚ έχει σαφή τοποθέτηση πάνω σ” αυτό το θέμα και, φυσικά, οι προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος πρέπει να βγουν μέσα από διάλογο όλων των ενδιαφερομένων. Η επίλυση του ασφαλιστικού προβλήματος της χώρας περνά μέσα από την αξιοποίηση του «πλεονάσματος ανάπτυξης» της ελληνικής οικονομίας και συνιστά εγγύηση για τη ζωή των ασφαλισμένων με σιγουριά και αξιοπρέπεια. Εμείς, μεταξύ άλλων έχουμε προτείνει την ενοποίηση των Ταμείων κύριας ασφάλισης με τη δημιουργία τριών ομάδων Ταμείων (μισθωτοί, αυτοαπασχολούμενοι, αγρότες) την ενοποίηση των επικουρικών ταμείων σε 5-6 φορείς, την ενίσχυση της ανταποδοτικής σχέσης εισφορών-παροχών, τη βελτίωση του καθεστώτος διαδοχικής ασφάλισης και, κυρίως,την ίδρυση του Εθνικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης.

Ε.-Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι τρεις μεγαλύτερες «πληγές» του ασφαλιστικού;

Α.-Μπορεί να είναι και περισσότερες από τρεις, μπορεί να είναι και οι «εφτά πληγές του Φαραώ» αλλά ας περιοριστώ σε τρεις. Η πρώτη είναι το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας και, συγκεκριμένα, η γήρανση του πληθυσμού. Σήμερα η αναλογία μεταξύ του εργαζομένου πληθυσμού και των συνταξιούχων έχει αλλάξει δραματικά. Δέκα χρόνια πριν αντιστοιχούσε 1 συνταξιούχος σε 2,6 εργαζόμενους. Σήμερα η αναλογία αυτή είναι ένας συνταξιούχος σε 1,04 εργαζόμενους. Η δεύτερη πληγή είναι η πλημμελής -για να χρησιμοποιήσω έναν επιεική όρο- διοίκηση των ασφαλιστικών ταμείων όπου τις περισσότερες φορές όχι μόνον δεν υπήρχε η στοιχειώδης ικανότητα και γνώση για τη διαχείριση των αποθεματικών αλλά υπήρξε και εισβολή ατόμων που ενήργησαν προς ίδιον όφελος, όπως στη γνωστή υπόθεση των δομημένων ομολόγων την οποία θεωρώ ένα τεράστιο οικονομικό έγκλημα. Πιστεύω πως η δημοσιοποίηση του πορίσματος Ζορμπά θα είναι μία εκκίνηση για τον καταλογισμό ποινικών ευθυνών αλλά και πολιτικών ευθυνών. Τρίτη πληγή είναι η εισφοροδιαφυγή. Σε πολλές περιπτώσεις οι εισφορές στα Ταμεία είτε δεν δηλώνονται, είτε δηλώνονται και δεν καταβάλλονται είτε ρυθμίζονται συνεχώς, με αποτέλεσμα την απώλεια ή και υστέρηση σοβαρών εσόδων. Το γεγονός αυτό οδηγεί πολλές φορές σε έκτακτες επιβαρύνσεις του Κρατικού Προϋπολογισμού, αλλά και σε καταστρατήγηση των κανόνων ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων.

Ε.-Ποιες είναι οι ουσιαστικές διαφορές ΝΔ-ΠΑΣΟΚ σε ό,τι αφορά τις μεταρρυθμίσεις και ιδιαίτερα την πολιτική μείωσης της κρατικής παρέμβασης σε κρίσιμους τομείς της Οικονομίας, όπως είναι οι τηλεπικοινωνίες και η ενέργεια;

Α.-Οι ουσιαστικές διαφορές ανάμεσα στο ΠΑΣΟΚ και τη Νέα Δημοκρατία οφείλονται στη διαφορετική φιλοσοφία των δύο κομμάτων. Οι επιλογές της Ν.Δ. είναι συντηρητικές, αγνοούν το κοινωνικό σύνολο και κινούνται στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των συμφερόντων μικρής μερίδας του πληθυσμού. Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ στην ελληνική κοινωνία στηρίζονται σ” ένα σύστημα προοδευτικών συλλογικών αξιών και εξειδικεύονται μέσα από ένα νέο σύστημα υπεύθυνης διακυβέρνησης που δίνει λύσεις για την επόμενη μέρα. Το αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ εκφράζει και κινητοποιεί όλες τις δημοκρατικές δυνάμεις του τόπου, αναδιανέμει τα εισοδήματα και τον πλούτο που παράγεται και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ευημερία. Στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ η έννοια της μεταρρύθμισης δεν συνεπάγεται την, με όποιο τίμημα, εκποίηση στρατηγικών αναπτυξιακών φορέων, όπως ο ΟΤΕ και η ΔΕΗ. Δεν περιορίζεται μόνο στην έννοια της αποκρατικοποίησης, όπως το αντιλαμβάνεται η Ν.Δ. Ο αναπτυξιακός στρατηγικός σχεδιασμός του ΠΑΣΟΚ, παράλληλα με το νέο σύστημα διακυβέρνησης που προτείνει, προβλέπει μία σειρά σοβαρότατων ρυθμιστικών προσαρμογών στη λειτουργία της οικονομίας, αλλα΄και ένα νέο πλαίσιο εταιρικής συνεργασίας και συμπράξεων μεταξύ του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Ο ρόλος της περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης είναι σημαντικός στο θέμα αυτό. Επιδίωξη του κυβερνητικού μας προγράμματος είναι η επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης και η έξυπνη αντιμετώπιση των προκλήσεων της παγκοσμιοποίησης. Προσβλέπουμε στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας μέσω ενός σημαντικού προγράμματος επενδύσεων που θα εξαλείφει τις εσωτερικές διαρθρωτικές αδυναμίες του τόπου και θα κινητοποιεί τους παραγωγικούς μηχανισμούς της οικονομίας. Η πρότασή μας στηρίζεται σε ένα σημαντικό πρόγραμμα δημσίων επενδύσεων, που σε ετήσια βάση δεν θα είναι μικρότερες από το 5% του ΑΕΠ, αλλά και σε μία εντυπωσιακή κινητοποίηση των φορέων που σχεδιάζουν και υλοποιούν ιδιωτικές επενδύσεις. Ταυτόχρονα και στα πλαίσια ενός πολυετούς δημοσιονομικού σχεδιασμού, πρωτεύοντα ρόλο στη διάθεση των πόρων καταλαμβάνει ο τομέας της Παιδείας, του Περιβάλλοντος, της Υγείας, των καινοτομικών δράσεων και της Κοινωνικής Πρόνοιας και ασφάλισης.

Ε.- Την περίοδο πριν τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων η χώρα απέκτησε -κατά κοινή ομολογία- υποδομές που της επέτρεψαν ένα σταθερό ρυθμό ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Κινδυνεύουν αυτές οι υποδομές και από τι;

Α.-Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες η Κυβέρνηση που προέκυψε το 2004, παρά τις προεκλογικές της διαβεβαιώσεις και υποσχέσεις, δε είχε κανένα πρόγραμμα για την αξιοποίηση των σημαντικών υποδομών που δημιουργήθηκαν για τους Αγώνες. Πολλοί χώροι και κτίσματα που οικοδομήθηκαν με κόπο και μεγάλες δαπάνες είναι σήμερα εγκαταλειμμένα και αναξιοποίητα και άλλα κινδυνεύουν να φθαρούν ανεπανόρθωτα, να καταπατηθούν και να απαξιωθούν. Στόχος του ΠΑΣΟΚ είναι ο έλεγχος και η ορθολογική αξιοποίηση των εγκαταστάσεων αυτών, αλλά και η επέκταση των δικτύων υποδομών μέσω της αξιοποίησης των πιστώσεων του Γ΄ΚΠΣ που δεν έχουν απορροφηθεί και που ξεπερνούν τα 2,5 δις, ευρώ, καθώς και των πόρων του Δ΄ΚΠΣ 2007-2013.

Ε.-Από την Α΄ Αθήνας ως την Κεφαλονιά είναι μεγάλη η απόσταση. Ποια εμπόδια και ποιες προκλήσεις υπάρχουν ενδιάμεσα;

Α.-Πράγματι, η κίνηση είναι συνήθως προς τις εκλογικές περιφέρειες των μεγάλων αστικών κέντρων. Αυτή όμως η κίνησή μου είναι απόρροια της επιθυμίας της πολιτικής ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ για να ξανακερδίσουμε την έδρα που χάσαμε το 2004, αλλά και της επιθυμίας της τοπικής κοινωνίας, ανεξαρτήτως κομματικών προτιμήσεων, να κατέβω ως υποψήφιος στο Νομό Κεφαλονιάς-Ιθάκης. Την ευθύνη αυτή την αναλαμβάνω με μεγάλη μου χαρά, γιατί ήμουνα πάντα συνδεδεμένος με την ιδιαίτερη μου πατρίδα την Κεφαλονιά, είχα βοηθήσει τον τόπο όσο μπορούσα από τα διάφορα Υπουργεία από όπου πέρασα και πιστεύω πως ως βουλευτής θα μπορέσω να κάνω περισσότερα.

Ε.- Έχετε κάποιο πρόγραμμα, κάποιες προτεραιότητες για την Κεφαλονιά;

Α.- Ως Υπουργός Παιδείας είχα εγκαταστήσει στην Κεφαλονιά το ΤΕΙ Ιονίου, στο Αργοστόλι και το Ληξούρι. Επιδίωξή μου, λοιπόν, είναι να βοηθήσω τώρα στην αναβάθμισή του, έτσι που να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης του Νομού. Το πρόγραμμα που παρουσιάζω στην προεκλογική μου καμπάνια στοχεύει στην ανάπτυξη της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης σε μια διαφορετική βάση για να γίνει πέρα από ένα τουριστικό νησί και ένα κέντρο εκπαίδευσης, κατάρτισης και έρευνας διεθνούς φήμης. Κάτι τέτοιο θα δώσει και στα δύο νησιά μια νέα και δημιουργική πνοή. Η προστασία των δασών και του περιβάλλοντος της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης είναι σημαντική προτεραιότητα στο πρόγραμμά μου. Η αναβάθμιση του Τουρισμού και των υποδομών, η ενίσχυση της γεωργίας και της κτηνοτροφίας είναι επίσης θέματα προτεραιότητας στο όραμα που έχω για το μέλλον του Νομού..

Print this pageEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn