Ερ. Είστε ένας από αυτούς που δεν ψήφισαν και για να λέμε την αλήθεια είστε δύο όλοι και όλοι. Και θέλω να ρωτήσω τι συμβαίνει ότι κάποιος δεν ψηφίζει, του τραβάνε το μαλλί, τον μαλώνουν, τι συμβαίνει και φοβούνται όλοι οι άλλοι;

Απ. Νομίζω ότι πρέπει να διαλυθεί αυτός ο μύθος που κυκλοφορεί ότι όταν δεν στηρίζεις μια συγκεκριμένη διάταξη, αντιπολιτεύεσαι ή εν πάση περιπτώσει προχωράς σε ανταρσία. Ο βουλευτής εκλέγεται για να βάλει τα δυνατά του να περάσουν καλοί νόμοι από τη Βουλή, να εκφέρει την άποψη του και αν έχει μια διαφοροποιημένη άποψη να επιμείνει.

Ερ. Σας άκουσα και τα λετε πολύ λογικά τα πράγματα, τόσο που δυσκολεύομαι να φέρω αντίλογο. Τον αντίλογο όμως τον φέρνει η ζωή, όταν 140 έχουν ψηφίσει υπέρ και ανάμεσα σε αυτούς του 140 υπάρχουν καμιά 10αριά μεταξύ των οποίων από αυτούς τους πολιτικούς που χαρακτηρίζουμε επώνυμους όπως ο κ. Πάγκαλος που μιλούσε για το νομοσχέδιο αυτό με κάτι κοσμητικά επίθετα του τύπου Αττίλας, ή ο κ. Καψής επίσης πρώην Υπουργός που το χαρακτήρισε κάπως Μπιν Λάντεν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο για τον Αιγιαλό. Τότε νομίζω η ίδια η ζωή έρχεται και λεει ότι δεν είναι τα πράγματα ακριβώς έτσι, οι βουλευτές δε ψηφίζουν κατά συνείδηση.

Απ. Δεν μπορώ να μιλήσω για λογαριασμό συναδέλφων αλλά πρέπει να σας πω ότι δόθηκε μια μάχη μέσα στην ολομέλεια της βουλής, και εγώ και άλλοι κάναμε προτάσεις και ο Υπουργός τελικά δέχτηκε πολλές από αυτές τις προτάσεις και βελτιώθηκε το νομοσχέδιο. Έτσι που μερικοί συνάδελφοι θεώρησαν ότι οι βελτιώσεις που έκανε ο Υπουργός τους ικανοποιούν και ψήφισαν. Εγώ δεν θεώρησα ότι οι βελτιώσεις που ήταν πράγματι βελτιώσεις, κάλυπταν όλους τους προβληματισμούς μου και γι’ αυτό δεν στήριξα το νομοσχέδιο. Και κυρίως με ανησυχεί το θέμα ότι έχουμε αφήσει ανοιχτό το θέμα της παραχώρησης του γιαλού και της παραλίας για εκτέλεση έργων όχι μόνο δημοσίου συμφέροντος αλλά και για λόγους εμπορικούς, για λόγους συγκοινωνιακούς, για λόγους βιομηχανικούς. Εκεί νομίζω δεν έχουμε προστατέψει επαρκώς τον αιγιαλό και την παραλία από κάποιες στρατηγήσεις και είμαι λίγο ανήσυχος.

Ερ. Βλέπετε τις ελληνικές παραλίες και πιθανόν τις βραχονησίδες γιατί και για αυτά διάβασα, να γίνονται με κάποιο τρόπο ξένες ιδιοκτησίες;

ΑΠ. Κοιτάξτε δεν είναι ξένες ιδιοκτησίες, ο νόμος ευτυχώς το απαγορεύει αυτό, επιτρέπει όμως την παραχώρηση χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας και επίσης και της βραχονησίδας ας πούμε για 40 -για 50 χρόνια. Στην πραγματικότητα ισοδυναμεί με αυτό και είναι πολύ πιθανό φυσικά μια πολυεθνική να νοικιάσει με αυτό τον τρ6πο και να έχει χρήση μιας βραχονησίδας και γι” αυτό είπα και στη βουλή ότι αυτό είναι ένα θέμα το οποίο πρέπει να το δούμε όχι μόνο από την άποψη την εισπρακτική του Υπουργείου Οικονομικών αλλά και από την άποψη της ασφάλειας και της άμυνας της χώρας.

ΕΡ .Από όσα είναι μέχρι τώρα γνωστά διαβάζω ότι έχει γίνει λόγω της διεθνούς κρίσεως μια περικοπή 100 δις δρχ σε σχέση με το αρχικό κείμενο, και ότι οι αυξήσεις που περιμένουν οι μισθωτοί είναι 3% και οι συνταξιούχοι 2,5 %. θέλω ένα πρώτο σχόλιο για αυτόν τον προϋπολογισμό και αν ήσασταν εσείς στη θέση του διευθυντή μου ή οποιουδήποτε διευθυντή εφημερίδος τι τίτλο θα βάζατε σε αυτόν τον προϋπολογισμό;

ΑΠ. Κοιτάξτε τον προϋπολογισμό δεν τον έχουμε δει ακόμα. Πρέπει να δεχθούμε ορισμένα πράγματα. το πρώτο είναι ότι η ελληνική οικονομία όπως και η παγκόσμια οικονομία θα κινηθεί το 2002 μέσα σε ένα δυσμενέστερο κλίμα από ότι είχαμε προβλέψει αρχικά. Το γεγονός λοιπόν ότι η κυβέρνηση είναι αναγκασμένη τώρα να κατεβάσει τις προβλέψεις από μια αύξηση του εισοδήματος 4,6 που είχαμε εδώ και 1 μήνα στο 3,8 σημαίνει ότι και τα έσοδα θα είναι λιγότερα αλλά θα έχει μια πίεση να αντιμετωπίσει τις δαπάνες αυτές. Αυτό που έχει σημασία, και νομίζω ότι αυτό είναι το σημείo που πρέπει να κοιτάξουμε, είναι οι δεσμεύσεις του πρωθυπουργού στην Θεσσαλονίκη για την κοινωνική πολιτική να παραμένουν ανέπαφες και στον νέο προϋπολογισμό. Και πληρoφορούμαι ότι αυτό όντως έτσι έχει και ότι η κοινωνική τουλάχιστον πολιτική που είχε αρχικά προγραμματίσει η κυβέρνηση δεν θα αλλάξει. Αυτό που πάντως που δεν ξέρω τι θα γίνει και πρέπει να το δούμε είναι μήπως μειωθούν τα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων σε σημαντικούς κοινωνικούς ή αναπτυξιακούς χώρους όπως είναι η παιδεία και η υγεία. Αυτό δεν νομίζω ότι πρέπει να συμβεί, και θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε διαφορετικά. Επίσης η εισοδηματική πολιτική για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους θα πρέπει να λάβει υπόψη της ότι όσο και να είναι ο πληθωρισμός θα τσιμπήσει λίγο και λόγω του ευρώ. Η στρογγυλοποίηση και όλα αυτά κάπως θα πάνε τις τιμές απάνω και αυτό θα είναι ένα πρόβλημα που θα το αντιμετωπίσει ο χαμηλόμισθος.

ΕΡ. Εάν πάμε σε ένα πρόγραμμα περικοπής των δημοσίων επενδύσεων ή αν πάμε σε κάποιες αυξήσεις μισθών και συντάξεων που θα είναι χαμηλότερες από τον πληθωρισμό, θα επαναλάβετε τη στάση που κρατήσατε στην βουλή για το θέμα του αιγιαλού, θα καταψηφίσετε;

ΑΠ. θέλω να δω τι θα γίνει στην επιτροπή, θα συζητήσουμε, θα δούμε τα πράγματα, αλλά πρέπει να σας πω ότι οι πρώτες εκτιμήσεις που έχω – σας είπα δεν τον έχω και εγώ τον προϋπολογισμό -και θα έχουμε και μια συζήτηση αύριο το πρωί στην βουλή σαν προεργασία, είναι ότι ο προϋπολογισμός είναι μέσα στα πλαίσια του δυνατού και δεν νομίζω ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια για την κυβέρνηση, για το 2002 να κάνει κάτι διαφορετικό. Γι” αυτό δεν βλέπω τουλάχιστον ότι τουλάχιστον όσον αφορά την ψήφιση του προϋπολογισμού θα υπάρξουν προβλήματα, τουλάχιστον μέσα στο ΠΑΣΟΚ. Εκεί που θα πρέπει να γίνει συζήτηση – και επιμένω τώρα πάνω από δυο χρόνια – είναι ότι θα πρέπει να δούμε λίγο πιο πέρα από τη μύτη μας, πέρα από το 2002 τι θα γίνει το 2005 όταν δεν θα έχουμε την κοινή αγροτική πολιτική και τους πόρους, και αυτό θα πρέπει να τα φροντίσουμε από τώρα.

ΕΡ .Μας φέρατε στο πιο επίκαιρο σημείο. τι θα γίνει με τους καπνοπαραγωγούς, τι θα γίνει με τους βαμβακοπαραγωγούς;

ΑΠ. Νομίζω ότι αυτά είναι θέματα που δεν είναι βέβαια ζητήματα τεχνικά του προϋπολογισμού αλλά είναι θέματα μεσοπρόθεσμης οικονομικής πολιτικής που κάποια στιγμή πρέπει να σuζητηθούν αλλά δεν θα πέσει μέσα στην συζήτηση του προϋπολογισμού αυτό.

ΕΡ. Πιστεύετε ότι δεν θα φτάσουμε κάποια στιγμή να πρέπει να αντιμετωπίζουμε μέσα στα πλαίσια τoυ προϋπολογισμού ένα πρόβλημα το οποίο μας το βάζουν από την Ευρώπη.

ΑΠ. Να σάς πω κάτι που το λεω έτσι με κάποια νοσταλγία. παλαιότερα -και υπάρχει ακόμα και στο σύνταγμα -υπήρχε δέσμευση της κυβέρνησης να παρουσιάσει ένα μεσοπρόθεσμο 5ετές αναπτυξιακό πρόγραμμα. και νομίζω ότι πρέπει να επανέλθουμε σε αυτή την ιδέα ότι πέρα από την ψήφιση ενός προϋπολογισμού για το επόμενο έτος θα πρέπει η βουλή να δώσει τις βασικές κατευθύνσεις της οικονομικής πολιτικής για τα επόμενα χρόνια. Γιατί το 2005 δεν είναι μακριά. και το τι θα γίνει το 2005 καθορίζεται από το πως κινούμεθα το 2001 και το 2002, μας λείπει από την πολιτική συζήτηση η μεσοπρόθεσμη διάσταση. Είμαστε λίγο μυωπικοί για να το πω αλλιώς.

ΕΡ. Δεν ξέρω εάν αφουγκράζομαι σωστά αλλά πάμε σε μια περίοδο πολιτικής έντασης. Και από την πλευρά της αντιπολίτευσης βλέπουμε κάποιες πρωτοβουλίες που μπορεί να οξύνουν το πολιτικό σκηνικό, και θα έλεγα ότι υπάρχει και κάτι ακόμα έχουμε και τις εκλογές τις δημοτικές μπροστά μας. Η εκτίμηση η δική σας σε σχέση με το τι θα συμβεί σε αυτό το επίπεδο του κλίματος ποια είναι; Και αν έχετε κατασταλάξει και σε κάποια θέση σε σχέση με τις βασικές υποψηφιότητες των δήμων;

ΑΠ. Υπάρχει μια κινητικότητα και μια έτσι τάση για όξυνση του πολιτικού κλίματος, εγώ δεν θα έχω αντίρρηση σε έναν έντονο πολιτικό διάλογο με περιεχόμενο όμως που αφορά τα προβλήματα του πολίτη σήμερα και αύριο.

ΕΡ. Το σκληρό ροκ σας εκφράζει,

ΑΠ. Κοιτάξτε σκληρό ροκ για προβλήματα που υπάρχουν όχι για τεχνικές οξύνσεις. Δηλαδή μια διαφοροποίηση των κομμάτων πάνω στα θέματα του συνταξιοδοτικού, του αγροτικού, της ποιότητας ζωής, των δημοκρατικών θεσμών, νομίζω ότι είναι διαφορές που πρέπει να υπάρχουν σε μια δημοκρατία και πρέπει να συζητιόνται.

ΕΡ. Οι τροφοδότες λογαριασμοί που αφορούν τον κ. Μητσοτάκη θεωρείτε ότι είναι ένα πρόβλημα στο οποίο πρέπει να παίξουμε σκληρό ροκ.

ΑΠ. Το θέμα είναι στην δικαιοσύνη, ας αποφασίσει η δικαιοσύνη γι’ αυτό. Αλλά δεν νομίζω ότι η πολιτική του τόπου θα πρέπει να γυρίζει μόνον γύρω από αυτό το θέμα, υπάρχουν άλλα θέματα σημαντικά τα οποία αφορούν τον κόσμο και πρέπει να ασχοληθούμε. Φυσικά κατ” ανάγκη θα ασχοληθούμε όσο πλησιάζουμε και μπαίνουμε στη νέα χρονιά και με το θέμα των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών. Είναι νωρίς ακόμα να δούμε τι θα γίνει, είvαι όμως ένα θέμα βαθύτατα πολιτικό και όσο φυσικά το κομματικοποιούμε τόσο λιγότερο πολιτικό γίνεται. Ο στόχος είναι να έχουμε καλούς δημάρχους και καλούς νομάρχες.

ΕΡ. Στρατηγικά πιστεύετε ότι θα πρέπει το ΠΑΣΟΚ να επιλέξει ανθρώπους από τα σπλάχνα του. που ανήκουν στο κόμμα, ή να παει σε μια λογική συνεργασιών.

ΑΠ. Νομίζω πρώτα από όλα ότι η έννοια της στενής κομματικής αντιμετώπισης του προβλήματος είναι λάθος. Δεύτερον το ΠΑΣΟΚ το έχει κάνει και στο παρελθόν και νομίζω ότι πρέπει να προχωρήσει στην ίδια βάση και για τις επόμενες εκλογές, θα πρέπει να βρει ευρύτερες πολιτικές συνεργασίες που στηρίζονται φυσικά σε κάποιες προγραμματικές συμφωνίες.

ΕΡ. Άνθρωποι σαν τον Κ. Σκανδαλίδη ας πούμε νομίζω ότι έχουν εκφράσει την διάθεσή τους για το δήμο της Αθήνας για παράδειγμα, θα το καλοβλέπατε αυτό το πράγμα;

ΑΠ. Εγώ δεν θα απέκλεια μια πολιτική ή κομματική υποψηφιότητα αρκεί να μην αυτή η αιχμή του δόρατος αλλά να στηρίζει και να στηρίζεται σε μια ευρύτερη κοινωνική συμφωνία ιδίως για την Α’ Αθήνας, η οποία όπως ξέρετε πάντοτε έδωσε μια προοπτική στην προοδευτική παράταξη όταν υπήρχε συνεργασία.

ΕΡ .Και αρκετές φορές δεν τα κατάφερε.

ΑΠ. Και αρκετές φορές δεν τα κατάφερε.

Print this pageEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn